اخبار

نماینده مجلس: معادن بام و صفی‌آباد خراسان‌شمالی باید فرآوری شوند

مدیر سایت
30 شهریور 1404 - 19:59
5 بازدید

نماینده مردم اسفراین و بام و صفی‌آباد در مجلس شورای اسلامی، در جشنواره پسته این شهرستان تاکید کرد که معادن منطقه باید فرآوری شوند تا ارزش افزوده اقتصادی ایجاد شود و توسعه استان سرعت گیرد.

نماینده مجلس: معادن بام و صفی‌آباد خراسان‌شمالی باید فرآوری شوند

نوای بامداد — به نقل از ایرنا

بجنورد_ ایرنا_نماینده مردم اسفراین و بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی در جشن

بجنورد_ ایرنا_نماینده مردم اسفراین و بام و صفی‌آباد در مجلس شورای اسلامی، در جشنواره پسته این شهرستان تاکید کرد که معادن منطقه باید فرآوری شوند تا ارزش افزوده اقتصادی ایجاد شود و توسعه استان سرعت گیرد.

به گزارش ایرنا، هادی قوامی روز یکشنبه در جشنواره پسته شهرستان بام و صفی‌آباد اظهار کرد: معادن شهرستان در مجوزهای بی‌نام استان ثبت و مطالعات لازم در این زمینه انجام شده است.

وی افزود معادن سرب روی مس و طلا در این شهرستان وجود دارد که باید فرآوری شوند و محرکی برای توسعه این شهرستان تازه تاسیس باشد راه اندازی چهار مرکز فرآوری پسته

قوامی همچنین با اشاره به ظرفیت های کشاورزی و پسته بام و صفی آباد گفت چهار مرکز فرآوری پسته شهرستان در یک سال اخیر راه اندازی شده و محصول با کیفیت به بازار عرضه می شود

نماینده مردم اسفراین و بام و صفی آباد در مجلس ادامه داد متاسفانه خشکسالی و قطعی برق باعث افزایش پسته پوک شده و لازم است از ظرفیت نیروگاه های خورشیدی برای کاهش این مشکل استفاده شود

با اشاره به اهمیت زیرساخت های حمل و نقل در بام و صفی آباد اظهار کرد جاده صفی آباد به مشکان دارای تردد بالایی است و خطرات زیادی دارد که باید اقدامات لازم برای ایمن سازی آن انجام شود

وی در پایان به مسایل مربوط به آب شرب منطقه اشاره کرد و گفت تامین آب شرب خطه بام و صفی آباد یک مساله اساسی است و با تخصیص اعتبارات لازم حل این مشکل باید در دستورکار قرار گیرد

شهرستان بام و صفی آباد با مساحتی نزدیک به هزار و کیلومتر مربع و جمعیتی حدود هزار نفر، دارای بخش، چهار دهستان و یک شهر است. ظرفیت فرآوری پسته در استان هزار و تن

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز گفت ظرفیت فرآوری پسته در استان هزار و تن است و این محصول سهم قابل توجهی در اقتصاد منطقه دارد محمد محمدزاده افزود: برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی است تا ظرفیت‌های کشاورزی و اقتصادی این منطقه به ویژه در حوزه پسته به خوبی معرفی شود.

وی ادامه داد پسته از کالاهای استراتژیک استان است و زنجیره ارزش آن از تولید تا فرآوری و بسته بندی بهره اقتصادی بالایی دارد و می تواند نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا کند اختصاص هفت هزار و هکتار به کشت پسته محمدزاده با اشاره به وضعیت باغ‌های پسته استان اظهار داشت: هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به باغ‌های مختلف اختصاص دارد که هفت هزار و هکتار آن به کشت پسته اختصاص یافته است و بیش از رصد از تولید پسته استان در شهرستان صفی‌آباد انجام می‌شود.

وی افزود شش مرکز فعال فرآوری پسته در استان وجود دارد که ظرفیت آنها هزار و تن است با وجود این ظرفیت نیاز به توسعه بسته بندی و بازاریابی صادراتی برای افزایش ارزش افزوده محصول احساس می شود

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد با حمایت مسوولان و سرمایه گذاران می توان زنجیره کامل تولید تا صادرات پسته را تکمیل کرد و نام پسته خراسان شمالی را در کنار برندهای مطرح کشوری و بین المللی قرار داد

وی با اشاره به اهمیت جشنواره های محلی گفت برگزاری جشنواره پسته نه تنها ظرفیت های اقتصادی منطقه را معرفی می کند بلکه موجب ترویج فرهنگ کشاورزی آشنایی مردم با فرآیندهای تولید و فرآوری و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در این بخش می شود

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی هزار هکتار است کل اراضی استان میلیون و هزار هکتار است که اکنون رصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و رصد نیز اراضی غیرکشاورزی است و محصول باغی در استان خراسان شمالی وجود دارد

رصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند

اشتراک‌گذاری: گزارش خطا