اخبار

الزام تحول زیرساخت‌های مرزی و تنوع‌بخشی به مسیرهای تجاری برای عبور از بحران‌های لجستیکی

مدیر سایت
3 خرداد 1405 - 10:09
3 بازدید

در پنجاه‌وسومین جلسه هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی مطرح شد: رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق خراسان رضوی ضمن واکاوی چالش‌های مزمن و نوظهور در این حوزه، تأکید کرد که برای جبران محدودیت‌های بنادر جنوبی در شرایط کنونی، ضرورت دارد دولت با کنار گذاشتن قوانین دست‌وپاگیر، گام‌های عملی و فوری

الزام تحول زیرساخت‌های مرزی و تنوع‌بخشی به مسیرهای تجاری برای عبور از بحران‌های لجستیکی
در پنجاه‌وسومین جلسه هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی مطرح شد:
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق خراسان رضوی ضمن واکاوی چالش‌های مزمن و نوظهور در این حوزه، تأکید کرد که برای جبران محدودیت‌های بنادر جنوبی در شرایط کنونی، ضرورت دارد دولت با کنار گذاشتن قوانین دست‌وپاگیر، گام‌های عملی و فوری برای توسعه زیرساخت‌های مرزی و فعال‌سازی کریدورهای جایگزین بردارد.
به گزارش مرکز رسانه بامداد؛ به نقل از اتاق بازرگانی، «احمد زمانیان»، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه حوزه حمل‌ونقل و لجستیک کشور پیش از شرایط اخیر نیز با چالش‌های مزمن مواجه بود، اظهار کرد: قوانین دست‌وپاگیر، تعدد نهادهای تصمیم‌گیر، ضعف زیرساخت‌ها و مسائل مرتبط با مرزها، از جمله موانعی هستند که از گذشته بر کارآمدی این بخش سایه انداخته‌اند. وی افزود: بخشی از این مسائل در کمیسیون حمل‌ونقل اتاق مشهد پیگیری شده، اما در همه موارد به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم. نمونه آن، مسائل مرتبط با مرز دوغارون است که با وجود پیگیری‌های متعدد، همچنان با مشکلات جدی روبه‌روست؛ هرچند در یک سال اخیر، تحولاتی مثبت در این مرز رقم خورده، اما همچنان میان ظرفیت واقعی آن و وضعیت موجود فاصله معناداری وجود دارد. زمانیان تاکید کرد: اگر راهبرد دولت بر جبران بخشی از ظرفیت بنادر از طریق پایانه‌های مرزی و توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی است، باید در زیرساخت‌های مرزی کشور تحولی جدی و عملیاتی ایجاد شود. کما اینکه باید نگرش واقع‌بینانه‌ای نیز در این رابطه شکل بگیرد. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق مشهد با اشاره به دشواری‌های کنونی در حوزه ترانزیت کالا تصریح کرد: کانتینرهایی که اکنون وارد کشور شده و در حال تخلیه هستند، پیش از وقوع جنگ وارد آب‌های کشور شده بودند و در شرایط فعلی تخلیه می‌شوند. با توجه به توقف ایجادشده در بخشی از تجارت دریایی، این احتمال وجود دارد که در ماه‌های آینده، بخش ترانزیت کشور با افتی جدی مواجه شود. وی در ادامه با اشاره به ظرفیت مسیرهای ریلی کشور گفت: در حال حاضر، یکی از مسیرهایی که روی آن کار می‌شود و می‌تواند برای واردات ظرفیت قابل توجهی ایجاد کند، مسیر ریلی چین از طریق کشورهای آسیای میانه است؛ هرچند این مسیر نیز محدودیت‌ها و اقتضائات خاص خود را دارد. زمانیان در پایان ابراز امیدواری کرد که با رایزنی‌های انجام‌شده و رفع محدودیت‌ها، ظرفیت بنادر کشور دوباره فعال شود و هم‌زمان، سرمایه‌گذاری لازم بر سایر مسیرهای تجاری نیز صورت بگیرد تا در آینده امکان بهره‌برداری حداکثری از همه ظرفیت‌های حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک کشور فراهم شود. تحلیل‌های ارائه شده حاکی از آن است که تکیه صرف بر بنادر جنوبی در شرایط بحرانی، ریسک بالایی برای زنجیره تأمین کشور دارد. بر این اساس، مدیریت هوشمندانه ترانزیت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ریلی (مانند مسیر چین) در کنار نوسازی زیرساخت‌های پایانه‌های مرزی، مؤلفه‌های اصلی برای تاب‌آوری اقتصادی و حفظ جریان تجارت در ماه‌های پیش‌رو تلقی می‌شوند.
اشتراک‌گذاری: گزارش خطا