اخبار
وقتی همه راهها به پایتخت ختم میشود
مدیر سایت
29 اردیبهشت 1405 - 07:29
5 بازدید
به گزارش مرکز رسانه بامداد؛ به نقل از اتاق بازرگانی خراسان، جدیدترین کارنامه بانکی کشور در آغاز سال ۱۴۰۵ از یک ناترازی استانی در توزیع منابع حکایت دارد؛ جایی که از مجموع نزدیک به ۲۲ هزار همت سپرده کل کشور، بیش از ۶۰ درصد آن تنها در مدیریت مالی پایتخت است. بانک مرکزی به تازگی آمار مانده تسهیلات و سپ
به گزارش مرکز رسانه بامداد؛ به نقل از اتاق بازرگانی خراسان، جدیدترین کارنامه بانکی کشور در آغاز سال ۱۴۰۵ از یک ناترازی استانی در توزیع منابع حکایت دارد؛ جایی که از مجموع نزدیک به ۲۲ هزار همت سپرده کل کشور، بیش از ۶۰ درصد آن تنها در مدیریت مالی پایتخت است.
بانک مرکزی به تازگی آمار مانده تسهیلات و سپردههای ریالی و ارزی بانکها را منتشر کرده است، گزارشی که اگر از زاویه کلان به آن نگاه کنیم، وضعیت چرخش پول، سهم بانک مرکزی و قدرت واقعی وامدهی بانکها را به خوبی نشان میدهد.
آمارهای کلان حکایت از آن دارند که حجم کل پساندازها و سپردههای مردم و شرکتها در نظام بانکی به رقم ۲۱ هزار و ۷۵۱ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده است. از این کوه نقدینگی، بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی، سهم قانونی خود را برای حفظ امنیت حسابها کنار گذاشته و در نهایت ۱۹ هزار و ۹۳۱ همت پول آزاد و قابل استفاده در حسابهای بانکها باقی مانده است.
در واقع یعنی شبکه بانکی کل کشور حدود ۱۵ هزار و ۶۱۲ همت را در قالب وام و تسهیلات (جاری و غیرجاری) به بخشهای مختلف اقتصادی و مردم پرداخت کردهاند. در نتیجه بانکهای کشور به طور میانگین، ۷۸.۳ درصد از منابع آزاد و در دسترس خود را به صورت تسهیلات به جامعه برگرداندهاند که در نگاه اول، نرخ واسطهگری بالایی محسوب میشود.