اخبار

سرخس دروازه اتصال دریا به خشکی و شاهرگ حیاتی اقتصاد ملی است

مدیر سایت
12 خرداد 1405 - 16:38
4 بازدید

فرماندار سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز رسانه بامداد، با تشریح ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی و ترانزیتی این شهرستان، منطقه آزاد سرخس را یکی از مهم‌ترین فرصت‌های راهبردی کشور در توسعه اقتصادی و اتصال کریدورهای بین‌المللی دانست و تأکید کرد که این منطقه می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در ارتقای جایگاه ایران در تجار

سرخس دروازه اتصال دریا به خشکی و شاهرگ حیاتی اقتصاد ملی است
فرماندار سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز رسانه بامداد، با تشریح ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی و ترانزیتی این شهرستان، منطقه آزاد سرخس را یکی از مهم‌ترین فرصت‌های راهبردی کشور در توسعه اقتصادی و اتصال کریدورهای بین‌المللی دانست و تأکید کرد که این منطقه می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در ارتقای جایگاه ایران در تجارت جهانی ایفا کند.
مجید بیکی در حاشیه جلسه مشترک کمیسیون‌های حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک، توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت واردات اظهار کرد که بررسی دقیق مبادی مرزی و ظرفیت‌های بین‌المللی شمال شرق کشور نشان می‌دهد منطقه آزاد سرخس از قابلیت‌های کم‌نظیری برای توسعه ترانزیت و تجارت برخوردار است. به گفته وی، این منطقه طی بیش از سه دهه گذشته با نوعی غفلت و فراموشی مواجه بوده و همین مسئله موجب شده بخشی از ظرفیت‌های بالقوه آن در مسیر رشد اقتصادی منطقه و کشور بالفعل نشود. فرماندار سرخس با اشاره به تحولات ژئوپلیتیکی و شرایط جدید منطقه افزود که رخدادهای اخیر بار دیگر اهمیت مرز سرخس را در تجارت بین‌المللی برجسته کرده است؛ به‌گونه‌ای که این مرز اکنون بیش از گذشته در کانون توجهات اقتصادی و ترانزیتی قرار گرفته و می‌تواند به یکی از شریان‌های مهم تجارت منطقه‌ای و جهانی تبدیل شود. بیکی با تأکید بر نقش منطقه آزاد سرخس در اقتصاد کلان کشور تصریح کرد که اتصال راهبردی این مرز و ظرفیت‌های ایجادشده در منطقه آزاد، توان ایجاد تحول در اقتصاد ملی را دارد. وی سرخس را پس از تنگه هرمز، یکی از مهم‌ترین شریان‌های اقتصادی کشور توصیف کرد که می‌تواند آسیای میانه را به غرب متصل کند و نقش ایران را در زنجیره تجارت بین‌المللی تقویت سازد. وی همچنین سرخس را فراتر از یک مرز جغرافیایی دانست و خاطرنشان کرد که این منطقه به‌عنوان «دروازه اتصال دریا به خشکی» و مکمل اصلی کریدور شمال ـ جنوب، از جایگاهی راهبردی در ارتقای نقش ترانزیتی ایران برخوردار است؛ ظرفیتی که در صورت بهره‌برداری صحیح می‌تواند جایگاه کشور را در سطح جهانی ارتقا دهد. فرماندار سرخس در ادامه، بر ضرورت تعامل و هماهنگی بیشتر میان بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد و گفت استفاده حداکثری از زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای منطقه آزاد سرخس نیازمند برنامه‌ریزی مشترک برای توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت بهینه واردات است. در این ادامه این نشست که با محوریت همین موضوع در مرکز استان با همراهی روسای کمیسیون های اتاق بازرگانی خراسان رضوی همچنین فعالان اقتصادی با بررسی ظرفیت‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منطقه آزاد سرخس، بر لزوم هم‌افزایی میان دولت و بخش خصوصی برای بهره‌گیری مؤثرتر از زیرساخت‌های موجود تأکید کردند.
اشتراک‌گذاری: گزارش خطا