اخبار

امضای چند تفاهم‌نامه‌های تجاری بین بخش خصوصی خراسان رضوی و پاکستان

مدیر سایت
28 خرداد 1405 - 14:19
4 بازدید

چند تفاهمنامه تجاری بین بخش خصوصی خراسان رضوی و پاکستان در سفر هیاتی تجاری استان خراسان رضوی به شهر کراچی پاکستان در زمینه های صنعت، معدن، کشاورزی و حمل‌ و نقل بین‌المللی طی روزهای ۲۶ تا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۵، به امضا رسید. به گزارش مرکز رسانه بامداد؛ به نقل از ایرنا، سرپرست هیات تجاری ایرانی مهم‌ترین ا

امضای چند تفاهم‌نامه‌های تجاری بین بخش خصوصی خراسان رضوی و پاکستان
چند تفاهمنامه تجاری بین بخش خصوصی خراسان رضوی و پاکستان در سفر هیاتی تجاری استان خراسان رضوی به شهر کراچی پاکستان در زمینه های صنعت، معدن، کشاورزی و حمل‌ و نقل بین‌المللی طی روزهای ۲۶ تا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۵، به امضا رسید.
به گزارش مرکز رسانه بامداد؛ به نقل از ایرنا، سرپرست هیات تجاری ایرانی مهم‌ترین این تفاهم نامه ها را تفاهم‌نامه میان شرکت بازرگانی و لجستیک ایرانیان اوراسیا و شرکت Sim Logistic با هدف ایجاد مرکز پشتیبانی(لجستیکی) در مرز ریمدان برای تسهیل تبادل کالا، تفاهم‌نامه میان شرکت معین ژاو ایرانیان و انجمن بازاریابان گاز مایع پاکستان برای ایجاد زنجیره ترانزیت گاز مایع، ساخت مراکز ذخیره‌سازی و ترانشیپ LPG در مرز ریمدان و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه اتوگاز، تفاهم‌نامه میان شرکت هومان تجارت سدید و شرکت صابر پاکستان با هدف ساخت کارخانه فرآوری برنج در منطقه آزاد سرخس برای تامین بخشی از نیازهای استان خراسان رضوی عنوان کرد. محسن فلاح، با اشاره به نقش راهبردی پاکستان در شرایط کنونی تصریح کرد: اعضای هیات در تمامی بخش‌ها مذاکرات سازنده‌ای داشتند که منجر به انعقاد قراردادهای عملیاتی در حوزه‌های پشتیبانی و تامین محصولات کشاورزی شد. استقبال گرم مسئولان و تجار پاکستانی، نویدبخشِ توسعه همکاری‌های آینده و ارتقای سطح روابط تجاری است. وی ادامه داد:هدف اصلی این هیات، گسترش همکاری‌های اقتصادی و رفع چالش‌های پشتیبانی در مسیر تجارت دوجانبه بود و محورهای کلیدی این سفر شامل تسهیل ترانزیت کالاهای ایرانی، تامین کالاهای اساسی، واردات قطعات و ماشین‌آلات راهسازی و معدن و همچنین بررسی بسترهای سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد روابط تجاری پایدار میان دو کشور بوده است. در جریان این سفر، نشست‌های متعددی میان تاجران ایرانی و شرکت‌های معتبر پاکستانی برگزار شد که دستاورد آن توافقات اولیه در حوزه‌های واردات کالاهای اساسی، همکاری‌های پشتیبانی و سرمایه‌گذاری مشترک در بخش کشاورزی بود. همچنین، بازدید هیات خراسانی از بندر کراچی و واحدهای صنعتی این شهر، فرصت مغتنمی برای شناخت دقیق‌تر ظرفیت‌های اقتصادی پاکستان فراهم آورد. مجتبی عباسی، فعال اقتصادی و امضاکننده دو تفاهم‌نامه حوزه حمل‌ و نقل نیز با تاکید بر اهمیت حمایت‌های نهادی گفت: این سفرها همواره چتر حمایتی مؤثری برای تجار محسوب می‌شوند. حمایت‌های استانداری خراسان رضوی، اداره کل صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی، کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و پیگیری‌های شبانه‌روزی رایزن بازرگانی کشورمان، بستر ساز این توافقات بود و امیدواریم با اجرای دقیق این تفاهم‌نامه‌ها، گام مؤثری در خدمت‌رسانی به تجار دو کشور برداریم. مجید بانوی، رییس هیات مدیره شرکت هومان تجارت سدید، نیز با ابراز خرسندی از دستاوردهای این سفر اظهار کرد: با تکیه بر توافقات اولیه، طی ماه‌های آینده عملیات ساخت یک واحد صنعتی مدرن فرآوری برنج را در منطقه سرخس آغاز خواهیم کرد و همزمان، برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در سایر حوزه‌ها نیز در کراچی به تفاهم رسیده‌ایم. کارشناسان اقتصادی معتقدند تمرکز هیات خراسان رضوی بر ایجاد زیرساخت‌های پشتیبانی مرزی و زنجیره ارزش‌افزوده، گامی راهبردی برای کاهش هزینه‌های مبادلات و افزایش تراز تجاری است و امید می‌رود با عملیاتی‌شدن این تفاهم‌نامه‌ها و فعال‌سازی ظرفیت‌های راهگذرها(کریدورها)ی ترانزیتی شرق کشور، خراسان رضوی به مرکز ترانزیت و تجارت با همسایه شرقی تبدیل شود. گفتنی است هیات تجاری خراسان رضوی، پنجشنبه‌شب کراچی را به مقصد لاهور برای پیگیری مذاکرات ترک خواهد کرد و در تاریخ ۳۰ خرداد به مشهد بازخواهد گشت.
اشتراک‌گذاری: گزارش خطا