اخبار

استاندار: دیپلماسی اقتصادی استان در برابر چین تقویت شود

مدیر سایت
10 خرداد 1405 - 09:17
4 بازدید

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر توسعه مناسبات اقتصادی با کشور چین گفت: دیپلماسی اقتصادی استان در برابر چین نیازمند تقویت بوده و از این نظر باید از ظرفیت عبدالرضا رحمانی فضلی سفیر ایران در چین (که خراسانی است) بهره گرفت. به گزارش مرکز رسانه بامداد؛ به نقل از ایرنا، غلامحسین مظفری روز یکشنبه در نشست

استاندار: دیپلماسی اقتصادی استان در برابر چین تقویت شود
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر توسعه مناسبات اقتصادی با کشور چین گفت: دیپلماسی اقتصادی استان در برابر چین نیازمند تقویت بوده و از این نظر باید از ظرفیت عبدالرضا رحمانی فضلی سفیر ایران در چین (که خراسانی است) بهره گرفت.
به گزارش مرکز رسانه بامداد؛ به نقل از ایرنا، غلامحسین مظفری روز یکشنبه در نشستی با فعالان اقتصادی خراسان رضوی که در محل استانداری با محوریت برنامه‌ریزی برای سالگرد راه‌اندازی «یکشنبه‌های اقتصادی» برگزار شد، افزود: مسوولان خراسانی باانگیزه در سطح عالی دیپلماسی با چین؛ فرصتی هستند که می‌توان از آنها برای توسعه مراودات بهره گرفت. وی بر لزوم نتیجه‌محور بودن رویداد سالگرد یکشنبه‌های اقتصادی خراسان رضوی و استفاده از حضور مسئولان کشوری برای حل چالش‌های اقتصادی استان تأکید کرد و افزود: باید از رویکردهای کلی‌گویی در چنین مراسمی عبور و به سمت برنامه‌های نتیجه‌محور حرکت کرد، این مراسم را باید در قالب یک همایش دید و برگزاری پنل‌های تخصصی را بخشی از آن قرار داد. استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت حضور مقامات کشوری در این رویداد اظهار کرد: باید از این فرصت برای پیگیری جدی مطالبات استان و دستیابی به تصمیمات راهگشا بهره‌برداری کرد. لازم است فهرستی از مکاتبات انجام‌شده با دستگاه‌های ملی تهیه و مشخص شود چه تعداد از این پیگیری‌ها به نتیجه رسیده و چه مواردی همچنان بلاتکلیف است. وی همچنین خواستار دعوت از نهادهای اثرگذار ملی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی و نیز بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های اقتصادی و صداوسیما برای انعکاس دستاوردها و ایجاد امید در جامعه شد. مظفری در بخش دیگری از سخنان خود بر نقش دستگاه‌های اجرایی در برگزاری مشارکتی این رویداد تأکید و پیشنهاد کرد با بهره‌گیری از ساختار نشان «همیار سرمایه‌گذار»، فرم‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد تا میزان پاسخگویی بخش‌های دولتی به شکل دقیق‌تری سنجیده شود. استاندار خراسان رضوی گفت: برای مدیریت بهینه زمان و افزایش اثربخشی، باید بخشی از سخنرانی‌ها پیش‌بینی و به‌صورت ضبط‌شده ارائه شود تا زمان اصلی رویداد به تبادل‌نظر تخصصی و حل چالش‌های پیش‌ِ روی فعالان اقتصادی اختصاص یابد. هدف‌گذاری بر اساس نیازهای احصا شده رضا جمشیدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه تمرکز اصلی استان باید بر «یکشنبه‌های اقتصادی» باشد، گفت: دعوت از وزرا و مسئولان ملی باید با هدف استفاده حداکثری از فرصت حضور آنان برای حل مسائل خاص استان صورت گیرد. هر پیامی که در این رویداد مطرح می‌شود باید حول محور دستاوردهای یک‌ساله این برنامه باشد. در همین راستا مهدی تقوایی، مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست خواستار اولویت‌بندی دقیق نیازها شد و پیشنهاد داد با احصای چالش‌های کلان مانند محیط زیست از مسئولان مرتبط ملی برای حضور در پنل‌های تخصصی دعوت می شود. محمدرضا توکلی‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز با هشدار نسبت به «تشریفاتی شدن» این رویداد گفت: باید از این فرصت استثنایی برای حل چالش‌های زیربنایی از جمله تفویض کامل و انتقال اختیارات از وزارتخانه‌ها به استان بهره ببریم زیرا خروجی این برنامه باید برای فعالان اقتصادی ملموس و قابل دفاع باشد. حسین محمدیان، رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به توفیقات استان در سال ۱۴۰۴ بویژه صادرات با وجود شرایط خاص کشور گفت: باید از مدیران عالی و سازمان‌هایی که به وعده‌های خود در استان عمل کردند در مراسم سالگرد یکشنبه‌های اقتصادی تجلیل و دلایل کسب توفیقات استان در حوزه اقتصادی تشریح شود تا الگویی برای بخش‌های دیگر شود. مجید جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز بر ضرورت شفافیت در ارائه گزارش‌ها تأکید کرد و گفت: ارائه آمار دقیق از مصوبات اجرا شده، میزان سرمایه‌گذاری‌های جذب شده و اشتغال پایدار، می‌تواند قدرت چانه‌زنی استان را در مقابل مسئولان ملی افزایش دهد. همچنین حامد حسینی، مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی با تأکید بر اجرای مصوبات بر زمین مانده ستاد تسهیل پیشنهاد داد: ظرفیت‌های پیشرو خراسان رضوی نظیر «انرژی‌های تجدیدپذیر» به عنوان الگویی برای مطالبه اختیارات بیشتر از سطح ملی معرفی شود. این نشست با اجماع حاضران بر ضرورت ایجاد فضای رقابتی سالم میان دستگاه‌های اجرایی از طریق اعطای نشان «همیار سرمایه‌گذار» و تمرکز بر پنل‌های تخصصیِ مسأله‌محور به پایان رسید. رویداد «یک‌سالگی نشست‌های یکشنبه‌های اقتصادی» با حضور مسئولان ملی روزهای آینده در مشهد برگزار خواهد شد.
اشتراک‌گذاری: گزارش خطا