نوای بامداد — به نقل از ایرنا
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ملی مهارت کشور اعلام کرد که ۶۵ درصد از فارغ التحصیلان این دانشگاه ها در سازمان ها دستگاه ها صنایع و کارگاه های تولیدی جذب و استخدام می شوند بخشی از این دانش آموختگان نیز با تکیه بر مهارت های کسب شده وارد عرصه کارآفرینی شده و به اشتغال پایدار دست پیدا می کنند
مهرداد احمدی در آیین تکریم و معارفه سرپرست آموزشکده پسران (دارالفنون) و واحد استانی خراسان شمالی با اشاره به آمار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و بیمه تامین اجتماعی بیان کرد که بیش از ۶۵ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه های ملی مهارت مستقیماً جذب بازار کار می شوند و در صورتی که اشتغال کارآفرینان را نیز لحاظ کنیم این رقم به بیش از ۸۰ درصد خواهد رسید
زیرساختها و تجهیزات دانشگاه ملی مهارت
وی با اشاره به ساختار دانشگاه ملی مهارت توضیح داد: این دانشگاه دارای ۳۱ واحد استانی و ۱۸۳ آموزشکده و دانشکده در سراسر کشور است که مجموعاً سه هزار و ۱۵۰ کارگاه تخصصی در رشتههای مختلف را در اختیار دارند. این زیرساختها نقش اساسی در آموزش مهارتی و آمادهسازی دانشجویان برای ورود به بازار کار ایفا میکنند.
احمدی افزود که وضعیت زیرساخت ها و تجهیزات دانشگاه ها به صورت متفاوتی تقسیم بندی می شود; حدود یک سوم آن ها از نظر امکانات در وضعیت برخوردار قرار دارند یک سوم در سطح متوسط هستند و یک سوم دیگر در دسته دانشگاه های غیربرخوردار قرار دارند برنامه ریزی ها و جذب اعتبارات به منظور ارتقاء این دانشگاه های غیربرخوردار در دستور کار قرار دارد تا کیفیت آموزش ها بهبود یابد
نقش صنعت در توسعه آموزشهای مهارتی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ملی مهارت با تاکید بر اهمیت همکاری صنعت در تجهیز کارگاههای آموزشی گفت: با توجه به اینکه بخش عمدهای از فارغالتحصیلان در صنایع جذب میشوند، همکاری صنایع در تجهیز کارگاهها میتواند نقش کلیدی در تربیت نیروی متخصص ایفا کند. این مشارکت علاوه بر ارتقاء کیفیت آموزش، باعث هماهنگی بیشتر بین آموزشهای دانشگاهی و نیازهای بازار کار میشود.
وی اضافه کرد که در حدود ۴۰ درصد کارگاه های دانشگاه های ملی مهارت نیازمند به روزرسانی تجهیزات هستند و باید از طریق مشارکت بخش صنعت و اعتبارات سالانه دانشگاه ها امکانات آنها به روز و تکمیل شود
هدف اصلی دانشگاه ملی مهارت و چشمانداز آینده
احمدی هدف اصلی دانشگاه ملی مهارت را آمادهسازی دانشجویان برای ورود به بازار کار و ایجاد فرصتهای کارآفرینی دانست و گفت: این دانشگاه با تاکید بر آموزشهای عملی و بهروز تلاش میکند فارغالتحصیلان را برای رقابت در صنایع و بازار کار آماده کند و با فراهم کردن مهارتهای لازم، زمینه اشتغال پایدار را فراهم آورد.
در پایان این مراسم از زحمات مسعود قاضی پور تقدیر و ابراهیم محمدی رازی به عنوان سرپرست جدید آموزشکده پسران (دارالفنون) و واحد استانی خراسان شمالی معرفی شد
پیشینه و اهمیت دانشگاه ملی مهارت
دانشگاه ملی مهارت به عنوان یکی از مراکز مهم آموزش مهارتی در ایران، با هدف ارتقای سطح تخصص و مهارت نیروی انسانی فعالیت میکند. این دانشگاه نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور و تقویت صنایع مختلف دارد چرا که نیروهای آموزشدیده آن به سرعت میتوانند در بازار کار جذب شده و به رشد و توسعه بخشهای صنعتی کمک کنند.
با وجود توسعه قابل توجه این دانشگاه در سال های اخیر چالش هایی در زمینه امکانات و تجهیزات برخی واحدها وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر و سرمایه گذاری هدفمند است رفع این مشکلات می تواند به بهبود کیفیت آموزش و افزایش میزان اشتغال فارغ التحصیلان کمک شایانی کند
تأثیر دانشگاه ملی مهارت در اشتغال منطقهای و کشوری
در استان خراسان شمالی، دانشگاه ملی مهارت نقش مهمی در ایجاد فرصتهای شغلی و تربیت نیروی متخصص ایفا میکند. با توجه به تعداد قابل توجهی از دانشجویان و فارغالتحصیلان این دانشگاه، میزان جذب آنها در صنایع و کارگاههای تولیدی استان و کشور نشاندهنده موفقیت این مرکز آموزشی است.
همچنین توسعه کارآفرینی در بین فارغ التحصیلان این دانشگاه می تواند به تنوع بخشی به بازار کار و کاهش نرخ بیکاری کمک کند و از این طریق رفاه اجتماعی را در مناطق مختلف بهبود بخشد
لزوم همکاری میان دانشگاه، صنعت و دولت
برای تحقق اهداف دانشگاه ملی مهارت و ارتقای سطح آموزشها، همکاری گسترده بین دانشگاه، بخش صنعت و نهادهای دولتی امری ضروری است. تامین منابع مالی مناسب، ارتقاء زیرساختها، بهروزرسانی تجهیزات و فراهم کردن فرصتهای کارآموزی و اشتغال از جمله اقداماتی هستند که میتوانند به بهبود شرایط و افزایش کیفیت آموزش مهارتی منجر شوند.
این همکاری ها نه تنها به سود دانشگاه و دانشجویان است بلکه برای صنعت نیز سودمند است زیرا به تربیت نیروی متخصص و کارآمد منجر می شود که می تواند نیازهای صنعتی و اقتصادی کشور را بهتر پاسخگو باشد





















