نوای بامداد — به نقل از مهر
محمد باقریان مدیر آموزش و پرورش شهرستان قوچان در مراسم کلنگ زنی مدرسه ۱۲ کلاسه «زنده یاد کمالی نیا» اعلام کرد که ۱۳ مدرسه این شهرستان که بیش از ۵۰ سال از عمر آن ها می گذرد در وضعیت نامناسبی قرار دارند و نیازمند تخریب و بازسازی اساسی هستند این مدارس که به دلیل فرسودگی بسیاری از فضاهای آموزشی در معرض خطرند بخشی از چالش های عمده آموزش و پرورش قوچان را تشکیل می دهند
وی افزود که در چارچوب طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی دولت چهار پروژه از این مدارس در نوبت نوسازی قرار دارند از جمله این پروژه ها مدرسه قاچکانلو است که با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه بهره برداری قرار دارد همچنین عملیات تخریب مدرسه کمالی نیا که امروز مراسم کلنگ زنی آن برگزار شد آغاز شده و دو مدرسه دیگر به نام های مولوی و آزادی نیز منتظر جذب خیرین و تأمین اعتبار هستند
مدیر آموزش و پرورش قوچان در ادامه به هزینه های بالای ساخت مدارس اشاره کرد و گفت "در شرایط فعلی احداث هر کلاس درس به حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به محدودیت های بودجه ای همکاری و همراهی خیرین و تخصیص به موقع اعتبارات دولتی ضرورت دارد " این موضوع به عنوان یکی از موانع اصلی پیشرفت پروژه های مدرسه سازی در شهرستان قوچان مطرح است
باقریان همچنین به اهمیت بخش های پرورشی پشتیبانی و رفاه معلمان تاکید کرد اما گفت که آنچه به طور مستقیم از سوی مردم و مسئولان مطالبه می شود ارتقاء کیفیت و خروجی مطلوب تحصیلی در مقطع متوسطه به ویژه پایه دوازدهم است وی توضیح داد که این خروجی را از دو منظر کلان پیگیری می کنند میانگین نمرات دروس نهایی به عنوان شاخص استاندارد وزارت آموزش و پرورش و همچنین نتایج کنکور سراسری که تاثیر مهمی بر آینده دانش آموزان دارد
شروع طرح ارتقاء کیفیت مدارس برای کنکور در قوچان
مدیر آموزش و پرورش قوچان خبر داد که برای نخستین بار در سطح شهرستان، طرح انعقاد قراردادهای کیفیتبخشی بین مدیران مدارس و دبیران به صورت جدی آغاز شده است. در این طرح، شاخصهای مصوب و استاندارد وزارت آموزش و پرورش و اداره کل به عنوان مبنا قرار گرفته و مدیران مدارس موظف شدهاند بر اساس این شاخصها با دبیران خود قرارداد امضا کنند.
به عنوان مثال اگر در درس فیزیک سال گذشته درصد قبولی یا میانگین نمرات در سطح خاصی بوده است برای سال جاری رشد مشخص و قابل اندازه گیری حتی به میزان یک یا دو درصد در این قراردادها پیش بینی و تعهد داده می شود این اقدام نه تنها الزام است بلکه یک تعهد حرفه ای برای ارتقاء کیفیت تدریس در بین دبیران خواهد بود
باقریان با اشاره به نتایج کنکور سال گذشته بیان کرد که هرچند وضعیت بد نبود اما در شأن و جایگاه آموزشی قوچان نبوده است برای جبران این عقب ماندگی برنامه ای جامع با راهبردی دوگانه در نظر گرفته شده که شامل الگوبرداری از تجربیات موفق مشهد در مدارس خاص است در این برنامه دانش آموزان مستعد پایه یازدهم که در آزمون های معتبر رتبه های خوبی کسب کرده اند شناسایی می شوند
اگرچه اجرای این طرح باید از تابستان آغاز می شد اما با کمی تأخیر برای ۵۰ دانش آموز پسر و ۵۰ دانش آموز دختر کلاس های کنکور فشرده و تخصصی با بهره گیری از اساتید مجرب بومی و همچنین ظرفیت اساتید برتر مشهدی فراهم شده است این برنامه به گونه ای طراحی شده که فقط محدود به استعدادهای برتر نباشد بلکه برای جمعیت قابل توجهی از دانش آموزان نیز که در میانه راه کنکور قرار دارند کلاس های کنکور برگزاری جلسات با مدیران مدارس و آزمون های استاندارد و منظم در طول سال تحصیلی اجرا شود
آمار آموزش و پرورش قوچان و بازگشایی استخر دانشآموزی
باقریان همچنین خبر داد که در قوچان بیش از ۲۵۰۰ فرهنگی در ۳۶۸ مدرسه دولتی فعالیت میکنند. در این شهرستان ۳۶ هزار و ۱۳۳ دانشآموز مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، ۸ هزار و ۴۱۱ نفر در ۲۴۸ مدرسه روستایی و عشایری و ۲۷ هزار و ۷۲۲ دانشآموز در ۲۵۷ مدرسه شهری دولتی و غیرانتفاعی به تحصیل میپردازند.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش به استخر دانش آموزی شهرستان اشاره کرد که به دلیل مشکلاتی در ساخت و نصب کاشی ها به طور موقت تعطیل شده بود پیمانکار کاشی ها را روی بتن های قدیمی نصب کرده بود که باعث کنده شدن برخی کاشی ها پس از شروع به کار استخر شده بود این موضوع باعث تعطیلی موقت استخر برای تعمیرات شد که تمامی هزینه های آن بر عهده پیمانکار است
مدیر آموزش و پرورش قوچان اعلام کرد که این استخر از اول آبان ماه به چرخه فعالیت بازخواهد گشت و تمام اقدامات لازم برای کیفیت بالای تعمیرات با نظارت کامل انجام شده است
با وجود چالش ها و محدودیت های بودجه ای اقدامات در حال انجام برای نوسازی مدارس و ارتقاء کیفیت آموزش در قوچان نشانه ای از توجه ویژه مسئولان به بهبود وضعیت آموزشی و پرورشی این شهرستان است همکاری بیشتر خیرین و تخصیص اعتبارات به موقع دولتی می تواند به تسریع روند نوسازی مدارس کمک کند و کیفیت آموزش را ارتقاء دهد





















