نوای بامداد — به نقل از ایرنا
{
“ile”: “سرعتگیرهای خراسانشمالی؛ ناجی جانها یا دردسر تازه؟”,
“conen_hml”: ”
آنچه باید «سرعتگیر» و نماد ایمنی باشد در چشم بسیاری از مردم به دست اندازی آزار دهنده تبدیل شده است
«دوبار به خاطر همین سرعتگیرها متحمل هزینه سنگین تعمیر خودرو شدم.»
این جمله را حسن، راننده تاکسی درونشهری بجنورد، با ناراحتی عنوان می کند و می گوید: قرار است «سرعتگیر» جلوی تصادف را بگیرد اما وقتی نصف شب بدون هیچ علائم هشدار جلوی چشم سبز میشود، خودش میتواند باعث حادثه شود.
زهرا معلمی در شیروان هم تجربه مشابهی دارد می گوید بارها راننده ها در مسیر مدرسه بچه ها به خاطر ندیدن سرعتگیر ناگهان ترمز کرده اند و دانش آموزان از داخل خودرو پرت شده اند این امر خطر بزرگی است
رانندگان کامیون و وانت نیز از استهلاک بالای خودروهایشان گلایه دارند، علی غلامی در این باره می گوید: یک بار، بار شیشه حمل میکردم، وقتی به سرعتگیر رسیدم همه شیشهها شکستند. سرعت هم زیاد نبود اما شیب سرعتگیر بیش از حد تند بود.
همین گلایهها بود که باعث شد موضوع «ایمنی و استانداردسازی سرعتگیرها» به دستور کار شورای قضایی خراسان شمالی بیاید.
رییس کل دادگستری استان در نشست اخیر این شورا گفت سرعتگیرها اگر استاندارد نباشند به جای کاهش تصادفات خسارت های مالی و حتی جانی به همراه دارند باید در طراحی و اجرای آنها بازنگری شود
حجت الاسلام رضا براتی زاده با تاکید بر اینکه سرعتگیرها برای حفظ جان مردم ساخته می شوند اظهار کرد گاهی به دلیل نبود استانداردهای لازم نتیجه کاملا برعکس می شود که این موضوع نیازمند دقت و مسوولیت پذیری جدی دستگاه های اجرایی است
کارشناسان ترافیک معتقدند سرعتگیر در دنیا بهعنوان آخرین راهکار کنترل سرعت استفاده میشود، آن هم در مناطقی خاص؛ مثل جلوی مدارس، بیمارستانها یا گذرگاههای پرخطر. در این شرایط نیز باید استانداردهای بینالمللی رعایت شود این استانداردها شامل مواردی همچون ارتفاع مشخص (معمولا هفت تا سانتیمتر، عرض و شیب مناسب، خطکشی و نصب تابلوهای هشدار در فاصله معین و استفاده از مصالح مقاوم اما غیرمخرب است.
اما در بسیاری از شهرهای خراسان شمالی این اصول یا نادیده گرفته شده اند یا به صورت ناقص اجرا شده اند نتیجه آن چیزی است که مردم هر روز با آن دست به گریبان هستند
یکی از خطرناکترین موقعیتها زمانی رخ میدهد که راننده در تاریکی شب یا شرایط بارانی ناگهان به سرعتگیر میرسد، نبود رنگآمیزی شبتاب یا تابلو هشدار باعث میشود راننده غافلگیر شود.
پلیس راهور در گزارش های خود تاکید کرده است که بخشی از تصادفات درون شهری به همین دلیل رخ می دهد
جالب است بدانیم روانشناسان اجتماعی هم به این موضوع ورود کردهاند. به باور آنها، سرعتگیرهای بیقاعده نه تنها مانع سرعت غیرمجاز نمیشوند، بلکه گاهی رانندگان را عصبی کرده و باعث میشوند پس از عبور از آنها با سرعت بیشتری حرکت کنند. این یعنی فلسفه وجودی آنها به چالش کشیده میشود.
شهرداری ها و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در استان متولیان اصلی اجرای سرعتگیرها هستند اما آنچه در نشست قضایی استان برجسته شد لزوم نظارت حقوقی و قانونی بر این موضوع بود
وقتی یک سازه عمومی می تواند جان مردم را تهدید کند دیگر فقط یک بحث عمرانی نیست; بلکه مساله ای حقوقی و اجتماعی نیز به شمار می رود
سرعتگیرها قرار است ناجی جانها باشند اما در خراسان شمالی و بسیاری از شهرهای کشور، به معضلی برای مردم و حتی بهانهای برای نارضایتی تبدیل شدهاند.
هشدار رییس کل دادگستری استان نشان می دهد وقت آن رسیده است که دستگاه های اجرایی و شهرداری ها با بازنگری علمی و دقیق فاصله میان «سرعتگیرها استاندارد» و «دست انداز خطرناک» را پر کنند
پرسش مهم همچنان باقی است آیا سرعتگیرها در استان ما ناجی جان ها هستند یا زخمی تازه بر تن جاده ها
&quo; &quo;seo&quo; { &quo;mea_ile&quo; &quo;سرعتگیرهای خراسان شمالی; ناجی جان ها یا دردسر تازه &quo; &quo;mea_descripion&quo; &quo;بجنورد ایرنا جاده صاف است سرعت مطمئنه اما ناگهان تپه ای بی خبر از راه می رسد; دست اندازی که قرار بود حافظ جان باشد خودش جان و مال ر





















